Ajankohtaista
Black Friday

BMW ja Tesla ovat Black Fridayn yllätysmenestyjiä

BMW:n suosituin malli Suomessa on tänä vuonna BMW 530e Plug-in -hybridi. Suosion iso osasyy on viime vuoden Black Friday. Tuolloin myytiin yli joka kymmenes tänä vuonna rekisteröidyistä BMW 530e Plug-in -hybrideistä. Black Fridayna kyseessä oli ALD Yksityisleasingin tarjouskampanja. Prosenttisosuus on niin iso, että yhden viikonlopun voi sanoa muokanneen koko kuluttajakysyntää BMW:n 5-sarjaa kohtaan. Myös Tesla on hyötynyt tänä vuonna merkittävästi viime vuoden Black Fridaysta. Sen selkeästi suosituimman mallin Model 3:n kuluvana vuonna rekisteröidyistä autoista peräti seitsemän prosenttia myytiin Black Fridayn yhteydessä.

11 prosenttia vuoden suosituimman BMW:n rekisteröinneistä juontuu Black Fridaysta

11 prosenttia Suomeen tänä vuonna rekisteröidyistä BMW 530e Plug-in -hybrideistä myytiin viime Black Fridayna. Kyseessä on BMW:n suosituin malli Suomessa tällä hetkellä. Niitä on rekisteröity tänä vuonna 538 kappaletta, joista yli joka kymmenes juontuu Black Friday -viikonlopusta. Kyseessä oli Euroopan ja Suomen suurimman leasingyhtiön ALD Automotiven yksityisleasingkampanja.

Keskimääräinen toimitusaika, ennen rekisteröintiä, on kolme kuukautta. Siksi viime vuoden Black Friday vaikuttaa rekisteröinteihin tälle vuodelle. Onnistumisesta innostuneena ALD satsaa yhä enemmän tämän vuoden Mustaan Perjantaihin.

– Koska kyse on suositun automerkin tämän hetken suosituimmasta tuotteesta, 11 prosentin vaikutus vuoden rekisteröintimäärään on niin iso, että Black Friday -viikonlopun voi sanoa muokanneen koko kuluttajakysyntää BMW:n 5-sarjaa kohtaan, ALD:n Suomen myyntijohtaja Anssi Rinne kertoo.

Seitsemän prosenttia suosituimman Teslan rekisteröinneistä

Toinen yksityisleasingonnistuja viime vuoden Black Fridayna oli Tesla. Sen selkeästi suosituimman mallin Model 3:n koko kuluvan vuoden rekisteröinneistä seitsemän prosenttia syntyi tuon yhden viikonlopun yhteydessä.

– Teslan koko myynti Suomessa kasvoi viime vuonna vuodesta 2018 yli 500 prosenttia. Se on yksi trendikkäimmistä automerkeistä tällä hetkellä. Seitsemän prosentin osuus nyt kertoo Black Fridayn olleen merkittävässä roolissa tuossa trendissä. Vaikuttavuus kun on laajempaa kuin vain suora lyhytaikainen menekki, Rinne toteaa.

ALD oli ensimmäisiä yhtiöitä, jotka lähtivät mukaan autoalan ja Suomen valtion kaksi vuotta sitten solmimaan Green deal -ilmastosopimukseen. Tavoitteena on kehittää liikennettä ympäristöystävällisemmäksi.

– Sähkökäyttöisten autojen menestys on ALD:lle erityinen ilonaihe. Kaiken kaikkiaan nämä Black Friday -lukemat kertovat suomalaisten olevan erittäin kiinnostuneita uusista käyttövoimista. Ja tietysti kertovat myös Black Fridayn asemasta, Rinne kommentoi.

Usean automallin hinta alennetaan

BMW 530e Plug-in -hybridi oli ALD:n viime vuoden Black Friday -kampanjan myydyin auto. Tuolloin alennettiin viiden auton hintaa. Neljä muuta olivat Tesla model 3, Kia Seed -farmari, Mitsubishi Outlander neliveto pistokehybridi ja Volvo XC90 neliveto pistokehybridi.

– ALD:n Black Friday näkyy jälleen digitaalisessa mediassa. Viime vuonna tavoittelimme 50 myytyä autoa. Myytyjä kertyi huomattavasti iloisemmin. Tavoite ylittyi 140 prosentilla. Nyt panostamme vielä enemmän, Rinne sanoo.

Tänä vuonna mukana olevista autoista ensimmäiset paljastetaan kampanjan alkaessa 23. päivä marraskuuta. Kaikki autot ja hinnat tulevat ALD:n verkkokauppaan 27. marraskuuta. ALD:n verkkokauppaan on Black Fridayna luvassa myös varsinaisen kampanjan ulkopuolisia automalleja edullisin hinnoin.

Lisätiedot:
Anssi Rinne
Myyntijohtaja, ALD Automotive
puh. 043 8500 354
anssi.rinne@aldautomotive.com

← Takaisin