Ajankohtaista
Yksityisleasing Suomessa ja muissa pohjoismaissa.

Yksityisleasing vakiinnuttanut asemansa Pohjoismaissa – Suomi edelleen reippaasti jäljessä muista

Pohjoismaissa joka viides auto myydään yksityisleasingilla – paitsi Suomessa. Edellisvuoden tilaston mukaan Suomessa rekisteröitiin vain 306 yksityisleasingautoa. Markkinaosuus on häviävän pieni, alle prosentin, sillä ennusteen mukaan Suomessa tullaan myymään noin 115 000 autoa vuonna 2018.

Norja selkeä edelläkävijä yksityisleasingmarkkinoilla

Muissa Pohjoismaissa yksityisleasing on vakiinnuttanut paikkansa liikkumispalveluna. Rekisteröityjen yksityisleasingien määrä on kasvanut tasaisesti Norjan markkinan kasvaessa 35,7 %:iin. Markkinaosuus on kasvanut 14,7 prosenttiyksikköä verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon (tammi–syyskuu). Osuus on suuri, ja jos trendi pysyy ennallaan, yksityisleasing jatkaa edelleen alan valtaamista kuluttajamarkkinoilla.

Naapurimaassa Ruotsissa yksityisleasingrekisteröintien määrää kattaa neljänneksen kaikista rekisteröinneistä. Vuoden 2017 tammi–syyskuussa rekisteröidyistä 181 625 autoista jopa 44 600 myytiin yksityisleasingilla. Tanska ei jää huonommaksi: tammi–marraskuun aikana tehtiin 26 500 yksityisleasingsopimusta, mikä on 27,6 % kaikista uusien autojen rekisteröinneistä kokonaismarkkinan ollessa noin 96 000 autoa.

”Suomalaiset ovat perinteisesti rahoittaneet autot kahdella eri tapaa, joko ostamalla auton suoralla kaupalla tai rahoittamalla osan auton hinnasta osamaksurahoituksella. Useimmiten uuteen kauppaan liittyy vaihtoauto, jonka jäljellä olevalla arvolla katetaan osa auton uushankintahinnasta. Puhunkin usein omistamisen illuusiosta, jossa monessa tapauksessa perheen toiseksi suurin varallisuuserä sidotaan kiinni hyödykkeeseen, jonka rahallinen arvo romahtaa muutamassa vuodessa. Näin toimitaan, koska ajatellaan, että auto on jossakin kohtaa ”oma”. Todellisuudessa, kun autosta on vielä hieman osamaksuvelkaa jäljellä, auto vaihdetaan uuteen ja vapaa pääoma on jälleen kiinni autossa, jonka arvo alenee vääjäämättä”, sanoo ALD Automotiven myyntiryhmän päällikkö Petri Nikunen.

Suomalaiset kokevat yhä oman auton parhaana vaihtoehtona

Mediatoimisto Dagmarin ALD Automotivelle teettämä tutkimus kertoo hyvin yksityisleasingin tunnettuudesta Suomessa. Tutkimuksen mukaan suomalaisten suhtautuminen yksityisleasingiin on hyvin marginaalista: vain 27 % vastaajista (n 412) tietää, mitä yksityisleasingpalvelu tarkoittaa.

Yksityisleasing koetaan hyvänä vaihtoehtona, kun ajatellaan auton vaihtamisen helppoutta ja yleensäkin vaivattomuutta. Vastaajat kuitenkin suosivat omaa autoa, etenkin valinnanvapauden vuoksi. Oma auto koetaan myös järkevänä ja taloudellisena vaihtoehtona. Bensiinikäyttöinen auto on edelleen suosituin, mutta myös sähköautot ja hybridit kiinnostavat varsin paljon.

Hintamyytti hidastaa markkinoiden kasvua

Tutkimuksessa tarkasteltiin myös leasingpalveluihin liittyvää hintamielikuvaa. Työsuhdeautoon verrattuna yksityisleasingiä pidetään yleensä parempana vaihtoehtona, mutta taloudellisuudessa sen katsotaan jäävän vielä työsuhdeautosta. Näistä selvästi suurin syy liittyi hintaan: yksityisleasingia pidetään selvästi kalliina liikkumispalveluna.

”Tämä on myytti, jonka haluamme murtaa. Liikkuminen on jo nyt murroksessa erilaisten liikkumispalveluiden myötä. Yksityisleasingin kautta asiakas voi myydä nykyisen autonsa ja vapauttaa autossa kiinni olevan, monesti merkittävän, summan rahaa muuhun käyttöön, kuten esimerkiksi säästämiseen tai asuntolainan lyhennykseen, ja silti ajaa aina uudella autolla ilman huolia auton yllättävistä ylläpitokustannuksista. Pohjoismaissa tämä on ehkä oivallettu nopeammin kuin Suomessa. Toisaalta Suomessa vahvaa osamaksun osuutta puoltaa edullinen korkotaso ja tottumus ”tuttuun” rahoitusmuotoon, joka varmasti houkuttelee monia kuluttaja-asiakkaita. Yksityisleasingissa asiakas saa kuukausimaksun vastineeksi runsaasti palvelua: auton, kaikki huollot, korjaukset, vakuutukset ja renkaat. Esimerkiksi tällä hetkellä tarjoamme asiakkaille BMW 1-sarjan auton reilusti alle neljänsadan. Asiakkaalle ei jää lainkaan omistamiseen liittyviä riskejä”, Nikunen painottaa.

Kuvan tilaston lähde: Yksityisleasing-tutkimus (internet-haastattelut). Dagmar Drive, 2017. Otos: 18-69v suomalaiset, 482 vastaajaa, ajokortti n=412 (85 %), taloudessa auto n=321 (67 %).

← Takaisin