Usein kysyttyä

Ennen leasingsopimusta

  • Paljonko auton yksityisleasing maksaa?

    ALD Yksityisleasingissä hinnoittelu perustuu kiinteähintaisiin kuukausieriin eikä asiakkaan tarvitse huolehtia ensi- tai jäännöseristä. Kiinteä vakuutusmaksut sisältävä kuukausivuokra on helppo budjetoida kokonaismenoihin. Autossa normaalisti kiinni oleva pääoma kannattaa sijoittaa toisin, jotta pääomasi kasvaa eikä pienene.

    ALD Yksityisleasingin arvoihin kuuluu yksinkertaisuus, riskittömyys ja vaivattomuus. Tämä näkyy mm. siinä, että kuukausihinta sisältää kaiken autoiluun tarvittavan – uuden leasingauton, määräaikaishuollot ja ineiset korjaukset, kesä- ja talvirenkaat, renkaiden kausivaihdot ja uusinnat, sijaisauton määräaikaishuollon ajaksi sekä ALD täysvakuutuksen (liikenne- & kaskovakuutus). Kuukausivuokra on halvimmillaan 299e/kk (48kk/40.000km) sisältäen kaiken edellä mainitun. Polttoaineet, pesut sekä ajoneuvovero eivät kuulu pakettiin.

    Voit laskea helposti kunkin automallin esittelysivulla laskurin avulla sinulle sopivan kuukausivuokran valitsemalla elämäntilanteesi mukaisen sopimusajan ja ajokilometrimäärän.

  • Onko muita kustannuksia, jotka tulevat kuukausimaksun lisäksi erikseen maksettavaksi?

    Ks. kohta ”Mitä sopimusvuokraan ei sisälly?”

  • Kuinka tilaan yksityisleasingauton verkkokaupasta?

    Leasingauton tilaaminen on helppoa ja yksinkertaista:

    • Valitse haluamasi automalli ja väri
    • Valitse elämäntilanteeseesi sopiva sopimusaika ja -kilometrit
    • Valitse tarvitsemasi lisävarusteet ja -palvelut
    • Täytä luottohakemus
    • Tee tunnistautuminen verkkopankkitunnuksillasi

    Mikäli luottopäätös on positiivinen, voit allekirjoittaa sopimuksen sähköisesti, jonka jälkeen tilaamme auton ja sovimme luovutusajankohdasta

  • Onko yksityisleasing kalliimpaa kuin oman auton ostaminen?

    Kun huomioi kaikki autoiluun liittyvät kustannukset, on yksityisleasing hyvin kilpailukykyinen ja erityisesti riskitön vaihtoehto verrattuna auton omistamiseen ja käyttöön. Autossa normaalisti kiinni oleva pääoma kannattaa sijoittaa toisin, jotta pääomasi kasvaa eikä pienene.

    Hintoja vertailtaessa on huomioitava kaikki autoon liittyvät kustannukset luotettavan vertailun tekemiseksi. Auton hankintaan on tarjolla monenlaisia ratkaisuja. Usein auton ylläpitoon liittyvät kustannukset unohdetaan kuluja mietittäessä. Nämä ylläpitokustannukset on huomioitu Yksityisleasingissa – auton arvon aleneminen mukaan lukien. Voit lukea omistusautoilun kustannuksista täältä.

  • Voinko myydä nykyisen autoni ALD:lle ja käyttää rahoja yksityisleasingin kk-erän maksamiseen?

    Verkkokaupassa on lomake, jonka täyttämällä saat ostotarjouksen nykyisestä autostasi, eli ALD auttaa yhteistyöverkostonsa kautta autosi realisoinnissa. Voit käyttää saamasi pääoman muihin tarkoituksiin, mutta auton kk-erää sillä ei voi lyhentää.

  • Mitä jos en löydä etsimääni autoa tai sopivaa lisävarustepakettia verkkokaupan valikoimasta?

    Jos et löydä toiveautoasi valikoimastamme tai haluat itse määritellä lisävarusteet, voit pyytää tarjouksen toiveidesi mukaan.

  • Millaiset edellytykset vaaditaan luottopäätöksen saamiseksi?

    Luottopäätösten osalta hyödynnämme Suomen Asiakastieto Oy:n tekemään luottoanalyysiä.

  • Kuinka nopeasti voin saada yksityisleasingauton käyttööni?

    Verkkokauppatilaustemme normaali toimitusaika on 2-4 kuukautta, mutta se voi muuttua riippuen automaahantuojan toimitustilanteesta. Informoimme aina lopullisen toimitusajan tilauksen yhteydessä.

  • Ovatko ALD yksityisleasingin autot uusia autoja?

    Kaikki verkkokaupasta vuokrattavat ALD yksityisleasingin autot ovat uusia.

  • Mitä jos ajan enemmän kuin 30 TKM vuodessa?

    Jos ajat enemmän kuin 30 TKM vuodessa, voit pyytää tarjouksen toiveidesi mukaan.

  • Miten tiedän koska saan yksityisleasingauton?

    Auton jälleenmyyjä on sinuun yhteydessä auton luovutuksen ajankohdasta.

  • Mistä voin noutaa yksityisleasingauton?

    Auto luovutetaan sinulle ensirekisteröitynä autoliikkeessä tai vaihtoehtoisesti autoliikkeen edustaja toimittaa sen haluamaasi kotiosoitteeseen taajama-alueilla Suomessa (pois lukien Ahvenanmaa ja saaristoalueet). Kotitoimitusten osalta voi olla automerkkikohtaisia eroja, joista sovitaan kanssasi etukäteen. Kotitoimituksesta peritään ostohetken hinnaston mukainen toimituslisä.

    Vuokralleottajana ja rekisteriotteeseen merkittävänä ajoneuvon haltijana sinun tulee olla ajoneuvon saapuessa vastaanottamassa, tarkistamassa ja kuittaamassa sen vastaanotetuksi. Autoliikkeen edustaja käy kaikki ajoneuvoon liittyvät seikat ja lisäpalvelut läpi vastaanottajan kanssa, sekä antaa tarvittavan käyttökoulutuksen. Vastuu ajoneuvosta siirtyy sinulle ajoneuvon vastaanoton yhteydessä. Mikäli sinua ei tavoiteta, autoliikkeen edustaja ei ole velvollinen luovuttamaan ajoneuvoa.

    Mikäli tilaat ajoneuvon Ahvenanmaalle tai saaristoalueille, tulee sinun ensin olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin varmistamme, onko toimitus mahdollinen ja aiheuttaako se lisäkustannuksia.

  • Kuinka paljon sopimuksella voi maksimissaan ajaa?

    Sopimuskilometrit ovat maksimissaan 30 000km/vuosi, eli kahden vuoden sopimusajalla voit ajaa 60 000km, kolmen vuoden sopimusajalla 90 000km ja neljän vuoden sopimusajalla 120 000km. Ylikilometriveloitus on 0,2e/km, mutta sopimukseen sisältyy 5%n puskuri auton palautuessa.

  • Mitä jos sähköinen tunnistautuminen tai sähköinen allekirjoitus ei toimi?

    Täytettyäsi luottohakemuslomakkeen sähköpostiisi lähtee viesti, jossa on linkki takaisin tilausprosessiin, mikäli yhteys esim. katkeaa teknisten ongelmien vuoksi. Muista myös sallia selaimellasi evästeet ja yritä sitten pankkitunnistusta ja allekirjoitusta uudestaan.

  • Onko verkkokaupassa tekemäni sopimus sitova?

    Verkkokaupassa allekirjoittamasi sopimus on sitova, mutta sinulla on 14 päivän peruutusoikeus sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi sinun on ilmoitettava ALD:lle tiedot tilauksesta (tilauspäivä sekä auton merkki & malli), nimesi ja osoitteesi sekä halustasi peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla kirjallisesti (esimerkiksi postitse tai sähköpostilla). Voit käyttää tilausvahvistuksen mukana olevaa peruuttamislomaketta, mutta sen käyttö ei ole pakollista. Peruutusilmoitus on tehtävä viimeistään 14 vuorokauden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta, kuitenkin niin että jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, voit tehdä ilmoituksen vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Jos et tee peruutusilmoitusta yllä mainitun 14 vuorokauden määräajan kuluessa, menetät oikeutesi peruutukseen.

    Yhteystiedot:

    Axus Finland Oy – ALD Automotive
    Ohtolankatu 4, 01510 Vantaa

    yksityisleasing.fi@aldautomotive.com

  • Täytyykö minun ottaa oma autovakuutus?

    Sopimukseen sisältyy ALD täyskaskovakuutus eli et tarvitse omaa vakuutusta.

  • Mitä ALD:n tarjoama autovakuutus kattaa?

    Lakisääteinen liikennevakuutus kattaa liikennevakuutuslain säännösten mukaisesti moottoriajoneuvon käytöstä liikenteessä aiheutuvat omaisuus- ja henkilövahingot. Liikennevakuutuksessa noudatetaan vakuutusyhtiön yleisiä liikennevakuutusehtoja. Vakuutus on bonukseton ja ajoneuvokohtainen. Vakuutusmaksusta ei myönnetä pysyvyys-, maksutapa- eikä seisonta-ajan alennusta. Kaskovakuutus sisältää kolarointi-, hirvivahinko-, palo-, varkaus-, ilkivalta-, lasi-, autopalvelu-, oikeusturvavakuutuksen sekä laajennetun uusarvoedun. Vakuutukseen ei sovelleta bonusjärjestelmää. Vahinkotapauksissa noudatetaan seuraavia omavastuita:

    • Kolarointi-, hirvi-, palo-, varkaus-, ilkivalta- ja lasivahingot 500 €
    • Lasivakuutuksen omavastuu on 0 €, mikäli vaurio on korjauskelpoinen.
    • Oikeusturvavakuutuksessa omavastuu on 15 % oikeudenkäyntikuluista, kuitenkin vähintään 200 €.

    Lisätiedot vakuutuksesta löytyy verkkokaupasta kohdasta Lisäpalvelut.

  • Mitä tapahtuu kertyneille bonuksille vakuutuskauden jälkeen?

    Vakuutus on bonukseton eikä siihen sovelleta bonusjärjestelmää.

  • Mitä sopimusvuokraan sisältyy?

    Vuokraan sisältyy:

    Sopimuksen vuokrakaudelle sovitun ajokilometrimäärän, arvonlisäveron, ennakkorekisteröintimaksujen ja normaalista kulumisesta aiheutuneiden teknisten korjausten lisäksi yksityisleasing sisältää

    • kaikki autoon liittyvät rahoituskustannukset
    • liikennevakuutus
    • kaskovakuutus
    • kaikki määräaikaishuollot
    • sijaisauto määräaikaishuoltojen ajaksi
    • pientarvikkeet (esim. pyyhkijänsulat ja polttimot huollon yhteydessä)
    • auton öljyt ja jäähdytysnesteet (huollon yhteydessä)
    • huoltojen ulkopuoliset tekniset korjaukset
    • kesärenkaat vanteineen
    • talvirenkaat vanteineen
    • renkaiden vaihdot ilmoitetuilla yhteistyökumppaneilla
    • renkaiden uusinta ilmoitetuilla yhteistyökumppaneilla
    • katsastukset yhtiön hyväksymissä katsastustoimipaikoissa
    • Tiepalvelu 24/7

    Katso tarkemmat sopimusehdot täältä

     

  • Mitä sopimusvuokraan ei sisälly?

    Vuokraan ei sisälly:

    • polttoaineet
    • puhtaanapito ja vahaukset
    • lasien, peilien, umpioiden ja pölykapselien rikkoontumiset sekä rengasvauriot
    • hinaukset ja kuljetukset
    • sopimukseen kuulumattomien lisävarusteiden asennukset, korjaukset ja poistot
    • kolari- ym. vauriot, henkilö- tai omaisuusvahingot tai vahingot, jotka saattavat syntyä ajoneuvon seisauksesta, riippumatta seisauksen syistä, sekä omavastuut, joita vakuutukset eivät kata
    • sakot, pysäköintivirhemaksut ym. vastaavat maksut
    • kulloinkin voimassaoleva ajoneuvovero (perusvero ja käyttövoimavero)
    • viranomaisten toimesta sopimuksen tekohetken jälkeen asetettavat lisäverot, -vakuutukset tai -maksut

Leasingopimuksen aikana

  • Sisältyvätkö viranomaismaksut kuukausihintaan?

    ALD Yksityisleasing -sopimus ei sisällä viranomaismaksuja eli ajoneuvovero ei sisälly sopimukseen. Sen sijaan esim. vakuutus sisältyy kuukausihintaan.

  • Mitä jos ajan leasingautollani enemmän kuin sopimuksessa määritellyt ajokilometrit?

    Jos huomaat ajavasi enemmän kuin sopimuksessasi on määritelty, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Laskemme sinulle uuden kokonaiskilometrien mukaisen kuukausierän. Ylikilometriveloitus on 0,2e/km, mutta sopimukseen sisältyy 5%n puskuri auton palautuessa.

  • Miten menettelen leasingautoni huoltojen kanssa?

    Voit varata leasingautollesi määräaikaishuollot normaalisti autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Kyseisen automerkin valtuuttama huoltoliike suorittaa ilman erillisveloitusta kaikki huolto-ohjelman mukaiset huolto- ja korjaustoimenpiteet ja leasingkorttia näyttäessäsi laskuttaa ne suoraan ALD:ltä. Huolto-ohjelman ulkopuoliset korjaustoimenpiteet sekä käyttövirheestä tai ulkoisesta vauriosta johtuvat korjaukset eivät kuulu sopimuksen piiriin. Huomioithan, että olet oikeutettu veloituksettomaan sijaisautoon määräaikaishuollon ajaksi (A-luokka, 1pv, max.100km/päivä). Auton kokoluokan ylitykset, ylikilometrit ym. poikkeamat veloitetaan asiakkaalta. Sijaisauto tulee tilata ennakkoon ALD:n yhteistyökumppaneiden kautta (Hertz tai Europcar). Edellä mainittuun voi olla merkkikohtaisia poikkeamia:

    Hyundai: ilmainen sijaisauto määräaikaishuollon ajaksi (varaa sijaisauto huoltovarauksen yhteydessä Hyundai-huoltoliikkeestä, tutustu ehtoihin varauksen yhteydessä).

  • Kuuluvatko talvi/kesärenkaat leasingsopimukseen?

    Sopimukseen kuuluu kesä- ja talvirenkaat kausivaihtoineen. Renkaiden säilytys ei kuulu sopimukseen, mutta sen voi tilata lisäpalveluna.

  • Mitä mahdolliset lisäpalvelut maksavat?

    Voit tutustua Lisäpalveluhinnastoon tästä linkistä.

  • Voinko lopettaa leasingsopimuksen kesken sopimuskauden jos en ole tyytyväinen autoon tai tilanteeni muuttuu?

    Sopimus päättyy sovitun vuokra-ajan jälkeen. Mikäli vuokralle ottaja haluaa irtisanoa leasingsopimuksen ennen vuokrakauden päättymistä, hän voi tehdä niin ilmoittamalla siitä kolmekymmentä (30) päivää aikaisemmin ja palauttamalla ajoneuvon yhtiölle, sekä maksamalla jäljempänä mainitun purkumaksun, mahdolliset ylikilometrit ja mahdollisen kunnostuskorvauksen.

    Yhtiöllä on oikeus purkaa sopimus ja noutaa ajoneuvo ilman irtisanomisaikaa, mikäli vuokralleottaja on rikkonut sopimusta seuraavasti:

    a) Vuokralleottaja on laiminlyönyt vuokran maksun kahden (2) kuukausivuokran osalta ja jälkimmäisen kuukausivuokran eräpäivästä on kulunut kymmenen (10) vuorokautta

    b) Vuokralleottaja on laiminlyönyt ajoneuvon hoidon, ylikilometrejä koskevan ilmoitusvelvollisuuden (jos ajettu kilometrimäärä per kuukausi on huomattavasti ylittänyt sen mitä on sovittu) tai muiden tässä sopimuksessa tarkoitettujen velvoitteiden täyttämisen

    c) Vuokralleottaja on hakenut yksityishenkilöiden velkajärjestelyä, asetettu konkurssiin tai on vastaavalla tavalla muutoin todettu kyvyttömäksi vastaamaan sopimusvelvoitteistaan, eikä aseta hyväksyttävää vakuutta sopimuksen täyttämisestä

    d) Ajoneuvoa käytetään tämän sopimuksen vastaisesti

    Jos sopimus puretaan ennen sovitun vuokra-ajan päättymistä mukaan lukien mahdollinen sopimuksen jatkoaika, vuokralleottaja sitoutuu maksamaan yhtiölle koituvat menetykset seuraavasti:

    a) Purkumaksu, joka on kolmekymmentä (30) prosenttia ajoneuvon palautuspäivän ja sopimuskauden päättymispäivän välisestä verollisesta vuokrasta. Korvaus on kuitenkin aina vähintään kolmen (3) kuukauden vuokraa vastaava summa

    b) Mahdollisen ylikilometrikorvauksen, joka lasketaan vertaamalla ajettua kilometrimäärää sopimuksen mukaiseen kokonaiskilometrimäärään suhteessa kuluneeseen sopimusaikaan

    c) Mahdollisen ajoneuvon kunnostuskorvauksen, joka on aiheutunut ajoneuvon saattamisesta sen ikää ja ajokilometrimäärää vastaavaan kuntoon (ks. palautustarkastusopas)

    Ellei autoa ole palautettu vapaaehtoisesti, yhtiöllä on oikeus itse tai viranomaisen avulla ottaa ajoneuvo haltuunsa sieltä missä se tavataan. Ajoneuvon takaisinottamisesta aiheutuvista kustannuksista vastaa vuokralleottaja.

  • Voinko vaihtaa autoa kesken leasingsopimuksen jos autotarpeeni muuttuvat?

    Valitettavasti autoa ei voi vaihtaa kesken sopimuskauden ilman edellisessä kohdassa mainittua sopimuksen purkukustannusta.

  • Kenen puoleen voin kääntyä jos leasingauton kanssa on ongelmia?

    ALD:n Tekninen palvelu auttaa kaikissa auton huoltoon sekä korjauksiin liittyvissä asioissa toimistoaikoina:

    • Huollot
    • Korjaukset
    • Vakuutusasiat
    • Tekninen neuvonta

    Yhteystiedot:
    Puh. 010 4042 400
    teknineninfo.fi@aldautomotive.com

    Akuuteissa asioissa ALD Tiepalvelun palvelukeskus päivystää 24 h/vrk vuoden jokaisena päivänä.
    Tiepalvelun puhelinnumero:
    0800 90909.

    Ulkomailta soitettaessa:
    +358 800 90909.

  • Missä huollatan leasingautoni?

    Vuokralleottaja on velvollinen huolehtimaan leasingajoneuvon huolto-ohjekirjan mukaisten määräaikaishuoltojen suorittamisesta ja muutoin hoitamaan ajoneuvoa siten, että se säilyy hyvässä kunnossa ja täyttää lakien ja asetusten säännökset. Kaikki korjaukset ja huollot suoritetaan ao. automerkin valtuuttamilla korjaamoilla (ks. alla). Huolehdithan myös auton käyttöohjekirjassa mainituista huoltojen välillä tehtävistä pienistä tarkastuksista, kuten öljy- ja nestemäärien sekä rengaspaineiden tarkastuksista.

    Huoltopisteet:

    Hyundai: http://www.hyundai.fi/huolto
    Mercedes: http://m.mercedes-benz.fi/contact/dealersearch
    Renault: https://www.renault.fi/etsi-huoltopiste/
    Skoda: http://www.skoda.fi/jalleenmyyjat
    Volkswagen: https://huollonvaraus.volkswagen.fi/

     

  • Missä katsastan leasingautoni?

    Katsastus on ALD Automotive -auton käyttäjälle maksuton. Asioidessasi A-Katsastus Oy:n toimipisteissä ja ALD leasingkorttia näyttäessäsi lasku ohjautuu suoraan ALD Automotiveen.

    Uuteen henkilöautoon on tehtävä määräaikaiskatsastus viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Seuraava vuosi on katsastusvapaa. Tämän jälkeen katsastus on suoritettava vuosittain. Vastuu leasingauton katsastamisesta on auton käyttäjällä. Mikäli ajoneuvo palautuu katsastamattomuuden vuoksi ajokiellossa, ALD Automotivella on oikeus veloittaa tekemästään katsastuksesta erillinen palvelumaksu. Mikäli auton katsastus suoritetaan huollon tai korjauksen yhteydessä, vastaa vuokralleottaja katsastuskäytöstä aiheutuvista kustannuksista, pois lukien katsastusmaksu.

    Voit tarkastaa oman leasingautosi seuraavan katsastusajankohdan A-Katsastuksen palvelusta omalla rekisterinumerollasi.

  • Missä vaihdan renkaat?

    Kaikkiin ALD Automotive huoltoleasingautoihin kuuluu sekä kesä- että talvirenkaat. Renkaiden kausivaihdot sekä normaalista kulumisesta aiheutuvat renkaiden uusinnat kuuluvat sopimukseen. Rengasrikoista, kuten renkaiden puhkeamisista ja kiinniajoista aiheutuvat renkaiden uusinnat eivät sisälly leasingvuokraan. Rengassäilytys ei sisälly leasingsopimukseen, mutta sen voi ostaa lisäpalveluna.

    Renkaanvaihdot suoritetaan Euromasterin tai Vianorin rengaspisteissä.

    EUROMASTER
    Euromaster ajanvaraukseen

    VIANOR
    Vianorin ajanvaraukseen

  • Koska renkaanvaihto pitää suorittaa?

    Talvirenkaita tulee käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta pääsiäismaanantaita seuraavaan maanantaihin ja aina sääolosuhteiden niin vaatiessa.

    Talvirenkailla kannattaa ajaa niin kauan, kun yöpakkasia on tiedossa. On myös hyvä huomioida alueellisesti vaihtelevat sääolosuhteet. Renkaiden kausivaihdon kanssa ei kannata kiirehtiä etenkään silloin, jos suunnitelmissa on automatka pohjoiseen.

  • Koska renkaat pitää uusia?

    Renkaiden kunto kannattaa tarkistuttaa renkaanvaihdon yhteydessä. Myös rengaspaineita tulee seurata säännöllisesti. Määräyksissä edellytetään talvirenkailta vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä. Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm.

    Rengassarjojen uusimiset hoituvat renkaanvaihdon yhteydessä, mikäli siihen on tarvetta. Ilmoita mahdollisesta rengassarjan uusimisesta ajanvarausta tehdessäsi. Rengasliikkeet pyytävät hyväksynnän renkaiden uusimiseen ALD:n Teknisestä palvelusta.

  • Mitä tehdä jos leasingauto jättää tielle?

    ALD Tiepalvelu auttaa kaikkia asiakkaitamme, oli syy matkan keskeytymiseen mikä tahansa: tekninen vika, onnettomuus, murto, avainten katoaminen/jääminen auton sisään, polttoaineen loppuminen tms. Asiakkaan ilmoituksen jälkeen palvelukeskus ottaa järjestääkseen kaikki tarvittavat asiat. Asiakkaan ei siis tarvitse muuta kuin soittaa palvelukeskukseen ja apu tulee paikalle. ALD Tiepalvelun palvelukeskus päivystää 24 h/vrk vuoden jokaisena päivänä.

    Tiepalvelun puhelinnumero:
    0800 90909.

    Ulkomailta soitettaessa:
    +358 800 90909.

    Suomesta soitettaessa puhelu on maksuton.

    ALD Tiepalvelun apu on asiakkaillemme maksutonta, asiakkaat maksavat vain järjestetyistä palveluista (hinaus, vuokra-auto, matkan jatkaminen, majoitus jne.).

    Mikäli leasingautolla on voimassaoleva erillinen maahantuojan tai valmistajan tarjoama tiepalvelu, tulee tätä käyttää ensisijaisesti. Tiedot löytyvät auton käyttöohjekirjasta.

  • Voinko viedä leasingauton ulkomaille?

    Auton voi viedä ulkomaille huomioiden oheiset ohjeistukset:

    Matka EU-alueen sisäpuolella
    Tarvitset rekisteriotteen teknisen osan aina kun matkustat pois Suomesta. Rekisteriotteen voit hankkia Trafin sähköisistä palveluista tästä linkistä tai katsastustoimipaikalta. Ajoneuvon rekisteröintitodistuksen teknisen osan voi tulostuttaa katsastusasemalla asioiva henkilö, joka on merkitty auton omistajaksi tai haltijaksi. Mikäli henkilö ei ole auton omistaja tai haltija, täytyy hänellä olla mukanaan auton omistajalta/haltijalta valtakirja rekisteriotteen teknisen osan tulostuttamista varten. Asioivan henkilön henkilöllisyys tarkastetaan eli henkilöllisyystodistus tulee olla mukana.

    Jos matkustat Suomesta johonkin toiseen EU- tai ETA-maahan ja sinut on rekisteröity leasingauton kakkoshaltijaksi, et tarvitse maastavientivaltakirjaa. Voit tarkistaa rekisteriotteesta ja Trafista, kuka on rekisteröity kakkoshaltijaksi.

    Jos sinua ei ole merkitty auton kakkoshaltijaksi, tarvitset maastavientivaltakirjan. Maastavientilupaa voit hakea täyttämällä maastavientihakemuksen. Veloitamme maastavientiluvasta palveluhinnastomme mukaisen maksun.

    Matka EU-alueen ulkopuolelle
    Tarvitset rekisteriotteen teknisen osan aina kun matkustat pois Suomesta. Rekisteriotteen voit hankkia Trafin sähköisistä palveluista tästä linkistä tai katsastustoimipaikalta. Ajoneuvon rekisteröintitodistuksen teknisen osan voi tulostuttaa katsastusasemalla asioiva henkilö, joka on merkitty auton omistajaksi tai haltijaksi. Mikäli henkilö ei ole auton omistaja tai haltija, täytyy hänellä olla mukanaan auton omistajalta/haltijalta valtakirja rekisteriotteen teknisen osan tulostuttamista varten. Asioivan henkilön henkilöllisyys tarkastetaan eli henkilöllisyystodistus tulee olla mukana.

    Kun matkustat Suomesta EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle tarvitset aina maastavientiluvan leasingautollesi. Maastavientilupaa voit hakea täyttämällä maastavientihakemuksen. Veloitamme maastavientiluvasta palveluhinnastomme mukaisen maksun.

    Lisäksi tarvitset Green Cardin, jonka voit tilata vakuutusyhtiöstä. Mikäli autosi on vakuutettu ALD Täysvakuutuksella, voit pyytää Green Cardin tästä osoitteesta axa@crawco.fi Varmista vakuutuksesi kattavuus erityisesti Venäjällä, Valkovenäjällä ja Ukrainassa.

    Lisätietoja auton maastaviennistä ja ulkomailla matkailusta löydät Euroopan komission verkkosivuilta.

  • Miten toimin kolaritilanteessa?

    Käyttäydy rauhallisesti vahinkopaikalla. Hälytä paikalle tarvittava apu. Mikäli liikennevahinkoon on osallisena toinen osapuoli, kutsu paikalle poliisi. Liikennevahingon syyllinen osapuoli tekee vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä. Voit täyttää vahinkoilmoituksen sähköisesti tästä linkistä. Vahinkoilmoitus toimitetaan ajoneuvosi vakuutusyhtiöön. Lisätietoja vahinkoilmoitukseen liittyen saat yhteistyökumppaniltamme Incar Oy:ltä: vahinkoilmoitus@incar.fi. Vaihtoehtoisesti voit ladata ja tulostaa vahinkoilmoituslomakkeen ja lähettää sen itse vakuutusyhtiöön allekirjoitettuna.

    Mikäli auto on ajokelpoinen varaa aika korjaukseen Incarista (www.incar.fi).

    Mikäli auto on ajokelvoton soita ALD:n tiepalveluun:

    ALD Tiepalvelun palvelukeskus päivystää 24 h/vrk vuoden jokaisena päivänä.

    Tiepalvelun puhelinnumero:
    0800 90909

    Ulkomailta soitettaessa:
    +358 800 90909

  • Tankkasin leasingautooni vahingossa dieseliä bensiinikäyttöisen autooni. Mitä minun tulisi tehdä?

    Älä käynnistä autoa tai edes kytke virtaa päälle. Soita ALD Automotiven tiepalvelunumeroon 0800 90909.

  • Millainen on leasingauton takuu?

    Takuu on valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti antama lisäturva. Takuun antaja vastaa tuotteen virheettömyydestä, toiminnasta ja muista sille asetetuista laadullisista kriteereistä. ALD Automotiven verkkokaupassa vuokrattavien automerkkien täydelliset takuuehdot ovat nähtävillä ko. merkkien maahantuojien sivustoilla. Tuotetiedoissa on kerrottu tuotteen mahdollinen takuuaika. Takuuaika alkaa leasingauton käyttöönottopäivästä, joka merkitään Trafin ylläpitämään ajoneuvorekisteriin. Takuun voimassaoloaikana tehdyt korjaukset, osien vaihdot tai muut normaalit toimenpiteet eivät pidennä eivätkä lyhennä takuuta. Asiakkaan tulee noudattaa tarkasti auton käyttöohjeita, sillä takuu korvaa vain materiaalivirheet ja ohjeiden mukaisessa käytössä syntyneet viat.

     

  • Mitä minun pitää huomioida leasingauton palautuksen yhteydessä?

    Sopimuksen päättyessä autoilijan tulee palauttaa ajoneuvo varusteineen johonkin yksityisleasing-palautuspisteistä.

    Katso palautusohjeet ja löydä sinua lähin palautuspiste

Leasingsopimuksen jälkeen

  • Minkälaisia vaurioita yksityisleasingautossa saa olla vuokra-ajan päättyessä?

    Palautustarkastuksemme suorittaa riippumaton ulkopuolinen yritys. Kaikkien palautuvien leasingautojen palautustarkastukset suoritetaan saman prosessin mukaan ja tapahtumasta täytetään palautustarkastuslomake. Palautustarkastajat arvioivat mahdolliset korjauskustannukset ja neuvovat asiakasta tarvittaessa vahinkoilmoituksen täyttämisessä. Mahdolliset korjaukset suoritetaan kustannustehokkaasti, auton ikä ja ajokilometrit huomioiden. Pienet kolhut oiotaan maalipintaa rikkomattomin menetelmin, mikä säästää selvästi kustannuksia. Palautustarkastus dokumentoidaan ja vauriot valokuvataan. Asiakas hyväksyy suoritetun tarkastuksen allekirjoittamalla palautustarkastuslomakkeen. Mikäli asiakas ei ole paikalla palautustarkastuksessa, lähetetään hänelle palautustarkastuslomake suoritetusta palautustarkastuksesta, josta ilmenee mahdolliset puutteet ja vauriot. Palautustarkastuksen kriteerit ja hyväksyttävät vauriot on pyritty kuvaaman esimerkein ALDn palautustarkastusoppaassa.

  • Voinko lunastaa yksityisleasingauton itselleni sopimuskauden päätyttyä?

    Leasingauton voi lunastaa itselleen sopimuskauden päätyttyä. Ole yhteydessä ALD:n asiakaspalveluun ja pyydä tarjous auton lunastamiseksi.